Na werkzaam te zijn geweest bij het Avonturenpark Hellendoorn maakt Thea de overstap naar de uitvaartbranche. Een stap die ze in eerste instantie niet zag zitten, maar na aanmoediging van haar omgeving toch heeft gezet. En met succes. Want na 15 jaar in het uitvaartwezen als gastvrouw bij Aula ‘t Lentfert in Rijssen haalt ze veel voldoening uit haar werk en gaat Thea voorlopig niet meer weg.
Het stapje extra
Soms komt het voor dat nabestaanden aangeven dat ze de overledene niet herkennen als hun dierbare. “Dat komt bijvoorbeeld doordat het haar van de overledene anders zit dan dat ze gewend zijn, of dat de overledene haar kenmerkende make-up niet draagt. Ik vraag dan aan de nabestaanden wat zij missen en probeer dat samen met hen op te lossen. Het zijn soms de kleine dingen die het verschil maken”, aldus Thea. Het is voor haar belangrijk om net die stap extra te zetten en te kijken hoe ze ervoor kan zorgen dat nabestaanden met een goed gevoel kunnen terugkijken.
Veel meer dan koffie schenken
Thea neemt de tijd voor nabestaanden. Ze biedt hen een luisterend oor waar nodig, maar staat ook klaar als er praktische zaken geregeld moeten worden. “Mijn werk is veel meer dan alleen maar koffie schenken. Het gaat ook om op voor de nabestaanden klaar staan”. Bijvoorbeeld door invulling te geven aan specifieke wensen. Ook als dat betekent dat ze driehonderd broodjes moet smeren voor een koffietafel of langer aan het werk is. Dat maakt het werk voor Thea heel dankbaar. “Als mensen ergens tegenaan lopen kijk ik hoe ik dat voor ze op kan lossen. Ik merk dat families dat waarderen. Dat zijn de dingen die het werk echt meerwaarde geven”.
Communicatie en openheid
“Belangrijk in mijn werk is goede communicatie. Zowel naar de mensen waarmee ik samenwerk, als de nabestaanden die ik ontmoet. Aan nabestaanden probeer ik altijd zo helder mogelijk uit te leggen waarom iets loopt zoals het loopt. Dat zorgt voor begrip en rust”. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat het overbrengen van de overledene langer duurt dan verwacht. Dan is het belangrijk om open te communiceren dat dit ook wat langer duurt: “In overleg kan alles. En: je moet zorgen dat je een antwoord hebt op vragen”, aldus Thea.
Persoonlijk proces
Elke uitvaart is anders en elke familie heeft andere wensen. Ook waar het gaat over de opbaring van de overledene. “Ik zeg altijd tegen de mensen als de overledene in de aula is opgebaard: het is uw kamer en u mag alles meenemen. Maar alsjeblieft geen spijkers in de muur. Maar verder kan en mag er heel veel”. Door nabestaanden ruimte te geven om dit proces te beleven zoals zij willen, wordt het ook echt een persoonlijk proces. En het mooie is, aldus Thea: “Het is heel dankbaar werk. Ik leer nog elke dag”.
Wil je eens in gesprek over wat Nijkamp Uitvaartzorg voor jou kan betekenen? Bel ons via telefoonnummer 0547 – 38 40 08 of mail ons via info@nijkampuitvaartzorg.nl.